Ο χνουδωτός «δάσκαλος»

Πράσινο Ποντίκι Σεπτέμβριος 2011

«Μου αρέσει που έχω κάποιον δίπλα µου όταν διαβάζω και µου αρέσει περισσότερο που όταν κάνω λάθος δεν γελάει µαζί µου». Τα λόγια της οκτάχρονης Λίντα, που είναι ένα κοριτσάκι µε µαθησιακά προβλήµατα, είναι αυθεντικά και αποκαλύπτουν την επιτυχία του προγράµµατος ανάγνωσης σε σκύλους, ένα πρωτοποριακό πρόγραµµα που, πλέον, βρίσκεται σχεδόν σε κάθε πόλη των ΗΠΑ και του Καναδά. Τα λόγια της Λίντα ήρθε να επιβεβαιώσει µελέτη του Πανεπιστηµίου της Καλιφόρνιας, που απέδειξε ότι όσα παιδιά συµµετέχουν στα προγράµµατα ανάγνωσης σε σκύλους παρουσιάζουν πολύ µεγάλη πρόοδο.

«Αζόρ, να ένα µήλο»

Η µέθοδος ξεκίνησε δειλά το 1999, από τον µη κερδοσκοπικό οργανισµό Intermountain Therapy Animals, που συνέστησε την οργάνωση Reading Education Assistance Dogs (R.E.A.D.), η οποία άρχισε να δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Τότε βέβαια δεν ήταν πολλοί οι γονείς, αλλά ακόµα και οι εκπαιδευτικοί που θεωρούσαν ότι ένα σκυλάκι µπορεί να είναι η απάντηση στα µαθησιακά προβλήµατα των παιδιών. Αργά αλλά σταθερά η µέθοδος άρχισε να κερδίζει έδαφος, αφού γονείς και δάσκαλοι διαπίστωσαν θεαµατικές αλλαγές στη συµπεριφορά των παιδιών, µια και οι σκύλοι αποδείχθηκαν οι καλύτεροι ακροατές αλλά και οι καλύτεροι «δάσκαλοι» για τα παιδάκια που δυσκολεύονται στην ανάγνωση.

Οι επιστήµονες του Πανεπιστηµίου της Καλιφόρνιας και ενώ πλέον η µέθοδος έχει αναπτυχθεί πολύ στα νηπιαγωγεία και στις πρώτες τάξεις του δηµοτικού σχολείου, επιβεβαίωσαν τη δύναµη της σκυλίσιας συντροφιάς στο διάβασµα. Σύµφωνα µε τα στοιχεία που έδωσαν στη δηµοσιότητα, παιδιά µε µαθησιακά προβλήµατα που συµµετείχαν στο πρόγραµµα 10 εβδοµάδων ανάγνωσης σε σκύλους βελτίωσαν κατά 12% τις ικανότητές τους στην ανάγνωση, σε αντίθεση µε άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας που παρακολουθούσαν άλλα προγράµµατα βοήθειας και δεν παρουσίασαν καµία βελτίωση.

Αποδοχή και χαλάρωση

Οι ειδικοί επισηµαίνουν ότι ένας από τους βασικότερους παράγοντες που µπορεί να καθυστερήσει τη µαθησιακή ικανότητα ενός παιδιού είναι ο φόβος της απόρριψης. Ένα παιδί που δεν διαβάζει καλά γίνεται συχνά περίγελος µέσα στην τάξη, ενώ ακόµα και στο σπίτι του µπορεί να αντιµετωπίσει επιθετική συµπεριφορά από τους γονείς του. Οι αντιδράσεις αυτές µπορεί να τροµάξουν ένα παιδί, το οποίο κλείνεται στον εαυτό του, αντιδρά αρνητικά στα µαθήµατα, φοβάται να διαβάσει δυνατά και από τη µια στιγµή στην άλλη µένει πίσω στην εκπαίδευσή του.

Οι ειδικοί επισηµαίνουν ότι όσα παιδιά συµµετέχουν στο πρόγραµµα ανάγνωσης σε σκύλους σηµειώνουν εντυπωσιακή πρόοδο γιατί χαλαρώνουν, νιώθουν άνετα αφού, όπως τα ίδια λένε, δεν φοβούνται ότι µε το πρώτο λάθος που θα κάνουν κάποιος ή θα τα µαλώσει ή θα τα κοροϊδέψει. Ακόµα τα σκυλιά είναι ιδανικοί σύντροφοι στην ανάγνωση γιατί:

βοηθούν στη χαλάρωση και στη µείωση της αρτηριακής πίεσης,

ακούνε προσεκτικά,

δεν κρίνουν, δεν γελούν, δεν µαλώνουν,

επιτρέπουν στα παιδιά να προχωρήσουν µε τον δικό τους ρυθµό,

είναι λιγότερο εκφοβιστικά από τους συνοµηλίκους συµµαθητές τους.

Τα άµεσα αποτελέσµατα είναι ότι τα παιδιά αρχίζουν να διαβάζουν πιο δυνατά και µε περισσότερο θάρρος, αναπληρώνοντας έτσι τα κενά που τους δηµιούργησε ο φόβος. Άλλωστε, όπως λένε τα πιτσιρίκια που συµµετέχουν στο πρόγραµµα, «τον σκύλο µου δεν τον πειράζει καθόλου εάν συλλαβίσω λάθος µια λέξη».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s